Statuten Bridge Club Roode Beek

Naam en zetel

Artikel 1

De vereniging is genaamd Bridge Club Roode Beek, hierna te noemen: de vereniging.

Zij heeft haar zetel in de gemeente Brunssum.

Oprichtingsdatum, verenigingsjaar

Artikel 2

  1. De vereniging is aangegaan voor onbepaalde tijd.
  2. Het boekjaar, tevens verenigingsjaar, loopt van 1 januari tot en met 31 december
  3. De vereniging is ontstaan na een fusie van de Bridgeclub Schinveld, opgericht in 2000 en de Bridgeclub Casino, opgericht in 1981, en is in deze nieuwe samenstelling voortgezet op 1 januari 2019.

Doel

Artikel 3

  1. Lid te zijn van de Nederlandse bridgebond
  2. De vereniging heeft ten doel de beoefening van het bridgespel. Zij tracht dit doel te bereiken door leden de gelegenheid te bieden het bridgespel te beoefenen door het organiseren van wedstrijden, eventueel cursussen, oefeningen, het deelnemen aan competities en wedstrijden en verder door al wat voor de beoefening van het bridgespel nuttig kan worden geacht.

Lidmaatschap, toelating en register

Artikel 4

  1. De vereniging kent twee soorten leden, te weten: gewone leden en ereleden.
  2. Het bestuur beslist omtrent de toelating van leden.
  3. Bij niet-toelating tot lid kan de algemene vergadering alsnog tot toelating besluiten met tenminste twee derde meerderheid van de geldige stemmen.
  4. Ereleden zijn natuurlijke personen, die zich jegens de vereniging op bijzondere wijze hebben onderscheiden en als zodanig door de algemene vergadering met een twee derde van uitgebrachte geldige stemmen zijn benoemd, op voordracht van het bestuur of van één of meer leden.
  5. Het bestuur houdt een register bij waarin de namen, adressen en geboortedata van de leden en ereleden zijn opgenomen.
  6. Het bestuur draagt er zorg voor dat degene die als lid tot de vereniging wensen te worden toegelaten, worden aangemeld bij de Nederlandse Bridge Bond.

 

Bestuur

Artikel 5

1.           Het bestuur bestaat uit tenminste 3 meerderjarige leden die door de Algemene Ledenvergadering worden benoemd.

2.           De voorzittersecretaris en penningmeester worden als zodanig door de algemene ledenvergadering benoemd voor de duur van drie jaar. De overige functies worden door het bestuur onderling vastgesteld.

3.         De bestuurders zijn bevoegd te allen tijde zelf hun ontslag te nemen. In dit geval is het bestuur bevoegd tot aan de eerstkomende algemene ledenvergadering het aftredende bestuurslid te vervangen door een waarnemer of met de overgebleven bestuurders de bestuurstaken voort te zetten.

4.           Elk jaar treden één of meerdere bestuursleden af. Elk bestuurslid treedt uiterlijk drie jaar na zijn benoeming af. De aftredende is direct herkiesbaar. Het bestuur maakt hiertoe jaarlijks een rooster van aftreden.

5.           Een bestuurslid kan voor drie termijnen herkozen worden; een meerderheid van de algemene ledenvergadering kan goedkeuring geven hiervan af te wijken.

6.           Wie in een tussentijdse vacature wordt benoemd, neemt op het rooster de plaats van de voorganger in.

7.           Elk bestuurslid, ook wanneer hij voor een bepaalde tijd is benoemd, kan te allen tijde door de algemene ledenvergadering worden geschorst en ontslagen. Een schorsing die niet binnen drie maanden gevolgd wordt door een besluit tot ontslag, eindigt door het verloop van die termijn.

8.           Het bestuurslidmaatschap eindigt voorts door het beëindigen van het lidmaatschap, door overlijden en door het bedanken als bestuurslid.

 

Bestuursbevoegdheid en Vertegenwoordiging

Artikel 6

 

  1. Behoudens beperkingen volgens de statuten is het bestuur belast met het besturen van de vereniging.
  2. Indien het aantal bestuursleden beneden drie is gedaald, blijft het bestuur bevoegd. Het is echter verplicht zo spoedig mogelijk een algemene vergadering te beleggen waarin de voorziening in de open plaats(en) aan de orde komt.
  3. Voorzitter, secretaris en penningmeester vormen het dagelijks bestuur. Zij zijn belast met de dagelijkse leiding van de vereniging.
  4. Het bestuur is bevoegd onder zijn verantwoordelijkheid bepaalde onderdelen van zijn taken te doen uitvoeren door commissies of door één of meer personen die door het bestuur worden benoemd.

5.     Het bestuur vertegenwoordigt de vereniging, voor zover uit de wet niet anders voortvloeit. De vereniging wordt voorts in en buiten rechte vertegenwoordigd door de voorzitter tezamen met de secretaris of tezamen met de penningmeester, dan wel bij afwezigheid van één van de genoemden tezamen met een ander bestuurslid.

6.     Het bestuur is bevoegd aan anderen een schriftelijke volmacht te verlenen, op grond waarvan deze bevoegd zijn de vereniging in de in de volmacht omschreven gevallen te vertegenwoordigen.

 

Rekening en verantwoording

Artikel 7

  1. Het bestuur is verplicht tot het houden van zodanige aantekeningen omtrent de vermogenstoestand van de vereniging dat daaruit te allen tijde zijn rechten en verplichtingen kunnen worden gekend.
  2. Het bestuur brengt op de algemene ledenvergadering binnen twee maanden na afloop van het boekjaar – behoudens verlenging van deze termijn door de algemene ledenvergadering – een jaarverslag uit over de gang van zaken in de vereniging en over het gevoerde beleid. Het legt destaat van baten en lasten met een toelichting ter goedkeuring aan de algemene vergadering over.
  3. De algemene vergadering benoemt jaarlijks een kascommissie, bestaande uit twee leden die geen deel mogen uitmaken van het bestuur. Die leden worden benoemd voor de duur van twee jaar en treden volgens een op te maken rooster af. Zij zijn aansluitend slechts eenmaal herbenoembaar.
    De kascommissie onderzoekt de staat van baten en lasten en brengt de algemene ledenvergadering verslag van haar bevindingen uit.
  4. Het bestuur is verplicht de kascommissie ten behoeve van haar onderzoek alle door haar gevraagde inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas en de bescheiden van de vereniging te geven.
  5. Goedkeuring door de algemene ledenvergadering van het jaarverslag en van de rekening en verantwoording strekt het bestuur tot decharge voor alle handelingen, voor zover die uit de jaarstukken blijken.

Het bestuur is verplicht de bescheiden als bedoeld in het eerste en tweede lid, tien jaar lang te bewaren.

Geldmiddelen en contributies

Artikel 8

1.     De geldmiddelen van de vereniging bestaan uit contributies van de leden, ontvangsten uit wedstrijden, entreegelden, giften, subsidies en andere inkomsten.

2      De leden zijn jaarlijks gehouden tot het betalen van een contributie, die jaarlijks door de algemene vergadering zal worden vastgesteld.

3.     Diegene, aan wie het predicaat erelid is verleend, is vrijgesteld van het betalen van contributie.

4.     Wanneer het lidmaatschap in de loop van een boekjaar eindigt, blijft niettemin de contributie voor het gehele jaar verschuldigd.

5      Het bestuur is bevoegd in bijzondere gevallen gehele of gedeeltelijke ontheffing van de verplichting tot het betalen van een bijdrage te verlenen.

Algemene ledenvergaderingen

Artikel 9

1.   Jaarlijks zal uiterlijk twee maanden na afloop van het boekjaar een algemene ledenvergadering

(de jaarvergadering) worden gehouden.

2.    Buitengewone algemene ledenvergaderingen worden gehouden zo dikwijls het bestuur dit gewenst

acht.

3.    De algemene ledenvergaderingen worden bijeengeroepen door het bestuur, met inachtneming van

een termijn van tenminste veertien dagen. De bijeenroeping geschiedt door een mededeling per mail of door middel van een aan alle leden te zenden schriftelijke kennisgeving met gelijktijdige vermelding van de agenda.

4.    Voorts is het bestuur, op schriftelijk verzoek van tenminste een zodanig aantal leden, als bevoegd is  tot het uitbrengen van één tiende gedeelte van de stemmen in de algemene ledenvergadering, op een termijn van niet langer dan vier weken na indiening van het verzoek tot bijeenroeping  van een algemene vergadering, verplicht hiertoe over te gaan.  Indien aan het verzoek binnen veertien dagen geen gevolg wordt gegeven kunnen de verzoekers zelf tot die bijeenroeping overgaan door oproeping overeenkomstig het bepaalde in het vorige lid  of door het plaatsen van een advertentie in tenminste één, ter plaatse waar de vereniging is gevestigd, veel gelezen dagblad. De verzoekers kunnen alsdan anderen dan bestuursleden belasten  met de leiding van de vergadering en het opstellen van de notulen.

Het leiden en notuleren van algemene ledenvergaderingen

Artikel 10

De algemene ledenvergaderingen worden geleid door de voorzitter van het bestuur of door zijn/haar plaatsvervanger. Zijn de voorzitter en zijn plaatsvervanger verhinderd, dan treedt een ander door het bestuur aan te wijzen bestuurslid als voorzitter op. Wordt ook op deze wijze niet in het voorzitterschap voorzien, dan voorziet de vergadering daarin. Van het verhandelde in elke algemene ledenvergadering worden door een bestuurslid notulen gemaakt. De notulen worden ter kennis van de leden gebracht en dienen door de eerstvolgende algemene ledenvergadering te worden vastgesteld.

Toegang en besluitvorming algemene vergadering

Artikel 11

  1. Ieder lid heeft toegang tot de algemene ledenvergadering.
    Leden, die geschorst zijn, hebben geen toegang tot de algemene ledenvergadering, tenzij zij bij de algemene ledenvergadering beroep hebben ingesteld naar aanleiding van een opgelegde straf. In dit geval zijn zij bevoegd alleen de behandeling van hun beroep bij te wonen.
  2. Ieder lid heeft één stem. Stemmen bij volmacht is niet toegestaan.
  3. Een eenstemmig besluit van alle leden, ook al zijn deze niet in een vergadering bijeen, heeft, mits met voorkennis van het bestuur genomen, dezelfde kracht als een besluit van de algemene ledenvergadering.
  4. Stemming over zaken of personen, geschiedt schriftelijk of mondeling.
  5. Over alle voorstellen betreffende zaken wordt, voor zover de statuten niet anders bepalen, beslist bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Bij het staken van de stemmen wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.
  6. Bij stemming over personen is degene gekozen, die de meerderheid van de uitgebrachte stemmen op zich heeft verenigd. Indien niemand die meerderheid heeft verkregen, wordt een tweede stemming gehouden tussen de personen, die het hoogste aantal van de uitgebrachte stemmen hebben verkregen en is hij gekozen, die bij die tweede stemming de meerderheid van de uitgebrachte stemmen op zich heeft verenigd. Indien bij die tweede stemming de stemmen staken, beslist het lot.
  7. Ongeldige stemmen zijn stemmen die blanco of op enigerlei wijze ondertekend zijn, dan wel iets anders aanduiden dan in stemming is gebracht of andere namen bevatten dan van de personen over wie wordt gestemd.

Statutenwijziging

Artikel 12

  1. De statuten kunnen slechts worden gewijzigd door een besluit van de algemene ledenvergadering, waartoe werd opgeroepen met een mededeling dat aldaar wijziging van de statuten zal worden voorgesteld. De termijn voor oproeping tot een zodanige vergadering moet tenminste zeven dagen bedragen. De statuten zullen geen bepalingen mogen bevatten die onverenigbaar zijn met de statuten en reglementen van de Nederlandse Bridge Bond.
  2. Zij, die de oproeping tot de algemene ledenvergadering ter behandeling van een voorstel tot statutenwijziging hebben gedaan, moeten tenminste vijf dagen vóór de vergadering een afschrift van dat voorstel, waarin de voorgedragen wijziging woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage leggen tot na afloop van de dag, waarop de vergadering wordt gehouden. Bovendien wordt een afschrift als hierboven bedoeld aan alle leden toegezonden.
  3. Een besluit tot statutenwijziging behoeft ten minste twee derden van de uitgebrachte stemmen, in een vergadering waarin ten minste twee derden van de leden aanwezig is. Indien geen twee derden van de leden aanwezig of vertegenwoordigd is, wordt binnen vier weken daarna een tweede vergadering bijeengeroepen en gehouden, waarin over het voorstel, zoals dat in de vorige vergadering aan de orde is geweest, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden, een besluit kan worden genomen, mits met een meerderheid van tenminste twee derden van de uitgebrachte stemmen.

Ontbinding en vereffening

Artikel 13

  1. Voor een besluit tot ontbinding van de vereniging is het bepaalde in art. 12 lid 1 en lid 2, alsmede in lid 3 van dit artikel van overeenkomstige toepassing.
  2. De algemene ledenvergadering is bevoegd na het besluit tot ontbinding de alsdan zitting hebbende bestuursleden te ontslaan met gelijktijdige benoeming van één of meer vereffenaars. Bij een besluit tot ontbinding wordt de bestemming van een eventueel batig saldo (geldmiddelen en goederen) bepaald, terwijl de algemene ledenvergadering tevens een of meer bewaarders aanwijst.

3.   Na de ontbinding blijft de vereniging voortbestaan voor zover dit tot vereffening van haar

vermogen nodig is. Gedurende de vereffening blijven de bepalingen van de statuten en

reglementen

voor zover mogelijk van kracht. In stukken en aankondigingen, die van de vereniging uitgaan, moet aan haar naam worden toegevoegd de woorden “in liquidatie”.

4.   De boeken en bescheiden van de ontbonden vereniging moeten door de bewaarder(s) worden

bewaard gedurende tien jaren na afloop van de vereffening.

Huishoudelijk reglement

Artikel 14

  1. De algemene vergadering kan een Huishoudelijk Reglement vaststellen en wijzigen.
  2. Het Huishoudelijk Reglement mag niet in strijd zijn met de wet, ook waar die geen dwingend recht bevat, noch met de statuten.

Vastgesteld in de algemene ledenvergadering van 15-04-2019